Week zonder vlees | Food diary

Maandag 11 maart begon de nationale week zonder vlees. Ik meldde mij daarvoor aan en voor mij was dit een stap om echt gezond te gaan eten. Als je geen vlees eet mis je namelijk een aantal vitamines, dus daarvoor moest ik alternatieven voor verzinnen. Tot nu toe is dit gelukt en heb ik ook volledig nieuwe recepten uitgeprobeerd. Nog een paar dagen en dan is het voorbij, maar ik mis het vlees eigenlijk helemaal niet. Kijk je mee naar deze food diary?

Meer groenten eten

Als je vegetarisch eet is het belangrijk om veel groentes te eten om daar de vitamines uit te halen. Ik eet normaal gesproken ‘s avonds groenten maar deze week nam ik het voornamelijk ook mee naar school. Ik vond het namelijk lastig om iets te verzinnen om mee te nemen naar school, want om nu elke dag pindakaas of chocopasta op brood te doen had ik niet zo zin in. Ik nam dus elke dag iets anders mee naar school.

De food diary

(Ik heb niet van elke dag, maar wel verspreidt over de week)

trendinglifestyle-fooddiary-vegetarisch-weekzondervlees

dit nam ik vrijdag mee naar school. Ik begon om 09:30, dus ik stond om 07:00 uur op om ontbijt muffins te maken. Hierin zit banaan, glutenvrije meel, ahornsiroop, havermout, een snufje zout, walnoten, bakpoeder en that’s it! Gezond dus en heel lekker om de dag mee te beginnen. Ik had daarna alleen wel een beetje haast, dus had ik het mee naar school genomen en thuis had ik een paar rijstwafels met hoemoes op. Verder nam ik komkommer mee, een Nakd reep en yoghurt rijstwafels.

De avonden vond ik in tegenstelling tot de lunch ideeën veel makkelijker. Tijdens een van de eerste avonden at ik voor het eerst een groenteburger (glutenvrij) en ik vond het eigenlijk best lekker.

trendinglifestyle-fooddiary-vegetarisch-weekzondervlees

Hierbij aten we sperziebonen en gekookte aardappels. AVG dus, maar dan met een vegetarische groenteburger.

Donderdag maakte ik zelf iets met wat inspiratie van een recept.

trendinglifestyle-fooddiary-vegetarisch-weekzondervlees

Tacoschuitjes met zwarte bonen, mais, tomatenblokjes en paprika en als topping blokjes avocado en kaas. Echt super lekker!

Fruit blijft lastig, want daar houdt ik helemaal niet van. Toch pak ik het de laatste tijd vaker en ik maak zelfs smoothies (en dat vind ik al helemaal niet lekker.

trendinglifestyle-fooddiary-vegetarisch-weekzondervlees

Dit is een hele verfrissende banaan met Galiameloen smoothie. Ik drink voornamelijk smoothies met banaan want dat maakt het zoeter, maar deze is ook echt heel erg lekker!

trendinglifestyle-fooddiary-vegetarisch-weekzondervleesVrijdag maakte ik ook iets heel erg lekkers met inspiratie van een recept, maar met een kleine aanpassing met wat ik lekker vind en ik liet een paar dingen weg. Dit is een Indiase groente curry met paprika, courgette, tomatenblokjes (deze hadden we niet meer dus kookte ik 2 tomaten, ik pelde ze en deed ze in de blender), een ui, twee teentjes knoflook, kokosmelk en champignons. Verder zat er ook nog kruiden in (kurkuma, kardemom, garam masala, koriander en een snufje zout en peper. Ook dit was heel erg lekker.

Hoe voel ik me nu na een week vegetarisch eten?

Ik voel me er veel beter bij omdat ik liever geen dieren eet en ik houd daarnaast ook helemaal niet van vlees. Verder voel me wel fitter maar ik ben wel sneller moe. Geen idee of dat er mee te maken heeft, maar vitamine b12 speelt wel een rol bij meer energie. Ook heb ik gemerkt dat ik veel gezonder eet als ik vegetarisch eet, omdat ik weet dat ik bepaalde vitamines wel nodig heb.

Ik blijf ook graag vegetarisch eten, maar ik weet niet of ik dat vol houd. Ik eet in ieder geval wel flexitarisch. 😉 Wel vind ik het fijn dat ik deze week heb bijgedragen aan meer duurzaamheid. Eigenlijk zou iedereen hier aan mee moeten doen, want het is gewoon heel erg leuk!

 

 

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *